donderdag 2 mei 2013

Kruiser project - Staal behandelen - Deel 3

Nadat ik de eerste delen van de kajuit in de primer had gezet drong het pas goed tot mij door hoeveel vies en zwaar werk mij te wachten staat om de rest onder handen te nemen.

Tercoo / Perago

1. Tercoo schijf.
Via-via heb ik wel eens gehoord over een roterende straalschijf. Deze stond vroeger bekend onder de noemer Perago, maar wordt tegenwoordig geproduceerd door Tercoo (foto 1). De schijf is geschikt voor gebruik met een boormachine en geeft een resultaat vergelijkbaar met een gestraalt oppervlak. Het gereedschap bestaat uit een natuurrubberen schijf met schuin geplaatste hardmetalen punten. Er bestaan drie versies voor particulier gebruik: een enkele schijf, een dubbele en een drie-dubbele. Ik heb gekozen voor de enkele omdat ik kleine afgerande oppervlaktes bewerk. De Tercoo-schijf heb ik gekocht bij Dekker Watersport voor 35,25 euro. Niet goedkoop, maar het gaat mij hopelijk veel tijd schelen. Volgens de specificaties is de schijf enkel geschikt voor het verwijderen van verf, antifouling, kit- en rubberresten op staal. Het is echter ook mogelijk om polyesterboten te bewerken met behulp van de afstandshouder.

De praktijk

2. Mijn gereedschap.
Ik heb vooralsnog een klein gedeelte van de stalen wand kaal gehaald met de Tercoo schijf. Mijn eerste ervaring is dat de schijf een prima resultaat levert! Het is wel zaak om de boormachine niet op volle kracht te laten draaien en weinig neerwaarste kracht uit te oefenen. Als de schijf niet haaks op het oppervlak wordt gehouden buigt deze vrijwel direct om. Dat maakt het lastig om randen en hoeken de doen met de Tercoo schijf. Een kleine staalborstel biedt uitkomst. Al met al is dit een ontzettend handig gereedschap, maar niet geschikt voor kleine oppervlakten met opstaande randen. Een oppervlak met diepe textuur moet met een staalborstel nabewerkt worden om de roest volledig uit de putjes te verwijderen.

4. Klussen langs het Noordzeekanaal.
3. Tercoo Rotating Blaster.













Meer informatie over de Tercoo Rotating Blaster is te vinden op: Tercoo

Filmpjes van de schijf tijdens gebruik: filmpje 1; filmpje 2

De volgende post is zal de laatste zijn in de serie "Staal behandelen". Hierin meer informatie over veiligheidsmiddelen tijdens het schuren, krabben en verven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten