woensdag 24 april 2013

Nieuws en achtergronden - Folie als vervanging van antifouling

Vandaag een bericht vanuit een andere hoek. Omdat ik bang ben dat enkel verslagen van de restauratie van mijn kruiser gaan vervelen, zal ik deze in de toekomst afwisselen met nieuwsupdate's. Uiteraard wel op watersportgebied natuurlijk! Laat via het reactieformulier onder dit bericht gerust weten of je het hiermee eens bent. Aan en opmerkingen zijn altijd welkom!

De Haven van Amsterdam beschikt sinds 19 april j.l. over twee gloednieuwe patrouillevaartuigen. De vaartuigen, gebouwd bij scheepswerf Damen in Gorinchem, zijn Pollux en Castor gedoopt (foto 1). Hiermee wordt de vloot uitgebreid tot vijf patrouilleschepen. De twee nieuwe schepen zijn gebouwd om 25 jaar inzetbaar te kunnen zijn, waarbij duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Elk schip is uitgerust met twee dieselmotoren, die milieuvriendelijker zijn dan motoren van voorgaande schepen. Verder is er een installatie aangebracht om afgewerkte vloeistoffen op te vangen.

Wat deze twee schepen kenmerkt is het feit dat ze deel uitmaken van een proef. Het onderwaterschip van de Castor is 'verpakt' met een speciale plastic folie, genaamd Thorn-D van fabrikant Micanti, terwijl de Pollux op conventionele wijze is behandeld met antifouling. Wat deze proef interessant maakt is dat beide schepen op identieke wijze worden ingezet. Ze varen op hetzelfde water, maken evenveel uren en voeren dezelfde taken uit. Na één jaar zullen de onderwaterschepen worden vergeleken en zal blijken of de folie een succes is. Een nieuw aangebrachte folie heeft echter een levensduur van vijf jaar en zal na de proef dus niet direct verwijdert moeten worden.

Micantie heeft Thorn-D ontwikkeld voor viskwekerijen. De viskwekerijen houden vissen in grote aquaria, waarin elke vijf minuten wordt bijgevoerd. Door de grootte hoeveelheid voedsel aanwezig in de bakken groeien ongewenste soorten, zoals mosselen en wier, erg snel. In de praktijk is al gebleken dat Thorn-D succesvol is in het voorkomen van aangroei op de wanden van deze bakken. Logisch dus dat Micanti dit als nuttige toepassing ziet op scheepsrompen.

1. Pollux en Castor na oplevering. Foto: Havenbedrijf Amsterdam NV

2. Aanbrengen Thorn-D op de Castor. Foto: Tugspotters.com

3. De Pollux aangemeerd bij WSV de Remming aan de Voorzaan in Zaandam.

Meer informatie is te vinden op de Engelstalige website van Micanti: Micanti Thorn-D

Amports heeft een artikel uitgegeven met meer informatie over de twee nieuwe schepen.

Tugspotters.com plaatste een interview met aanvullende foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten