zaterdag 20 april 2013

Kruiser project - Staal behandelen - Deel 2

1. Zie het verschil.
Het kaal schuren van de wanden gaat voortvarend. De staalborstels leveren prima werk en de meeste randen kunnen net bereikt worden met de boormachine. Er komt dus gelukkig weinig handwerk aan te pas! Links op foto 1 is duidelijk te zien wat het resultaat is van twintig minuten werk, rechts is nog niks aan gedaan.

Het resultaat van een donderdag middag en een zaterdag ochtend hard doorwerken is zeven kaal geschuurde vlakken (van spant tot spant). De zwarte en bruine troep in mijn haar, ogen en gezicht werd me even wat te veel. Het stof laat een vieze en vooral vette laag achter. Ik vraag me af waar die vettigheid vandaan komt.

Omdat ik hier even helemaal genoeg van had ben ik vanmiddag begonnen met schilderen van de eerste kaal geschuurde vlakken. Ik heb gekozen voor een verfsysteem van Epifanes. Persoonlijk ben ik erg tevreden over de kwaliteit én de prijs van de producten van Epifanes. Om een goede en permanente hechtlaag aan te brengen heb ik gekozen voor een twee-componenten systeem. Dit zou weerbaarder en sterker moeten zijn dan een één-componenten systeem. Nadeel van twee-componentenverf vind ik wel dat het met enige haast moet worden aangebracht en dat niet gebruikte verf uithardt en dus niet meer te gebruiken is.

Om precies te zijn: de verf die ik heb aangeschaft is Epoxy Primer van Epifanes, waarvan ik een enkele laag zal aanbrengen. De verf voor deze laag zal ik met 25% verdunnen, zodat de verf goed hecht op het kale staal. Voor het aanbrengen gebruik ik een kwast om goed in de putjes en krasjes, achter gelaten door het roest, te kunnen komen.

Deze primer zal ik afdekken met een twee-componenten lak. Eigenlijk met dezelfde reden als de primer: een betere weerbaarheid. Hiervan zal ik op natte gedeeltes, onder de vloer, twee of meer lagen aanbrengen om de waterdichtheid en krasbestendigheid de garanderen. Maar voordat ik zover ben zal ik eerst de gehele kajuit voorzien van een laag primer.


3. Epoxy Primer aangebracht op eerste vlakken.
2. Vier geprepareerde vlakken, klaar voor de primer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten