vrijdag 19 april 2013

Kruiser project - Staal behandelen - Deel 1

Het behandelen van al het verroeste staal wordt een grote klus. Daarom zal ik het werk verdelen in een aantal kleinere delen. Het eerste deel van de kajuit dat ik zal behandelen is de wandplaat aan bakboordzijde. De plaat is niet heel ernstig verroest en is gemakkelijk te bereiken.
1. Ronde staalborstel Ø10cm.


Gereedschap

Ik zal gebruik maken van een boormachine met ronde staalborstel om het roest te verwijderen. Daarnaast wordt hiermee de bestaande verflaag opgeschuurd en vormt zo een goede hechtlaag voor de nieuwe verf. De staalborstel waar ik voor heb gekozen is een platte ronde staalborstel (foto 1).

Verder heb ik een handstaalborstel gekocht (foto 2) voor in de kleine hoeken, gaten en randen waar de ronde staalborstel niet bij kan komen. Beide staalborstels komen bij Praxis vandaan.
 
De boormachine krijgt z'n elektriciteit van mijn 650 watt aggregaat van Ferm. Een fanatisch apparaat wat het werk aan de boot stukken gemakkelijker maakt!
  
2. Handstaalborstel.


Veiligheid

De eerste vlakken heb ik geprobeerd te schuren zonder veiligheidsmaatregelen. Achteraf bleek dit zeer onverstandig. Na een uur van enorme herrie van de boormachine en een grote stofwolk merkte ik dat ik piepende oren had en dat mijn neus verstopt zat met zwart stof. Mijn gezicht was deels gezandstraald door rondvliegende stukjes metaal, verf en ijzerdraad uit de staalborstel. Vervolgens heb ik oordopjes, een mondkapje en een veiligheidsbril aangeschaft. Ik spreek uit ervaring: deze drie veiligheidsmiddelen zijn een must om veilig en gezond dit werk te kunnen doen! 


Verf en roest verwijderen

Tot mijn verbazing ging het verwijderen van het roest vrij gemakkelijk. De boormachine maakte makkelijk werk van de grote vlakken. De randen rondom de spanten heb ik met de hand moeten doen en deze kostten ook de meeste tijd. De wandplaat waar ik mee begonnen ben was na ongeveer drie uur werk klaar om geschilderd te worden (foto 3 & 4).

Behandelen

Voor de coating van het staal heb ik gekozen voor de twee-componenten epoxy primer van Epifanes. De een-componenten primer is ook een optie, maar deze is minder geschikt voor plekken die vaak nat zijn, zoals in de bilge. Om de dezelfde reden zal ik een twee-componenten lak gebruiken om de primer af te dekken. Ik zal kiezen voor een lichte kleur, zodat vuil, water én schade makkelijk zichtbaar is in de bilge. Daarnaast geeft het een schone en frisse indruk.

In de volgende post ga ik verder in op het verven van de bilge en de wanden.


3. Links geschuurd, rechts nog niet.

4. Drie linkse vlakken kaal geschuurd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten