dinsdag 16 april 2013

Kruiser project - Slopen

De drie ramen zijn geplaatst en de kajuit is nu water- en winddicht. Dat maakt de weg vrij voor het slopen van de houten inrichting. Piepschuim groen van de schimmel en planken doorweekt van het water zal ik verwijderen om erachter te komen hoe groot het roestprobleem nu eigenlijk is. Alle zichtbare plekken van de binnenwand vertonen roest en afgebladderde verf. Mijn vermoeden is dus dat er veel staal behandeld zal moeten worden tegen roest en corrosie. Hopelijk is de bodemplaat nog dik genoeg om waterdicht te blijven tijdens het staalborstelen!

Banken en wandjes

Dat er water en roest onder de vloer ligt is al duidelijk geworden toen ik de bovenkant van de bakjes los haalde. De grote vraag is hoe erg het is en of het zich ook omhoog heeft gewerkt naar de wandjes. De enige manier om daarachter te komen is het verwijderen van de muurpanelen. Nadat ik de eerste wandpanelen had weggesloopt bleken er grote stukken piepschuim op de stalen wand gekit te zijn. Achter deze piepschuimen panelen is het condenswater natuurlijk vast blijven zitten. Helaas heeft dat geresulteert in veel roest. De rest van de wanden waren op dezelfde manier opgebouwd en dus ook op dezelfde manier verroest. Onder de banken vond ik ook veel verroest staal. Het stalen frame van de banken is nog wel intact en laat ik staan als ondersteuning voor de toekomstige betimmering.

Plafond en vloer

De toestand van het plafond is in één oogopslag duidelijk. Over het gehele plafond is de verf afgebladderd en komt de roest er doorheen. Gelukkig is dit over het algemeen oppervlakkige roest. Dat zal das redelijk makkelijk te schuren moeten zijn. Om te voorkomen dat ik in een plas roestig water zou lopen heb ik het vloertje nog even laten liggen. Het is wel zichtbaar geworden dat het vloertje direct met de isolatielaag op de bodemplaat is gelegd. Ook hier dus weer geen ruimte om het water weg te laten lopen. Ik maak me zorgen om de staat van de bodemplaat. Sommige spanten kunnen met een hamer zo weggeslagen worden. Daar zal dus nog wel wat (las)werk in kunnen gaan zitten.

Het sloopwerk zal ik op dit moment beperken tot het strippen van de kajuit. De stuurhut zal in een later stadium kaal gehaald worden, zodat ook daar het staal kan worden behandeld.

In de volgende post de behandeling van het roestige staal.



2. Kajuit kaal m.u.v. vloer

1. Kajuit voor de sloop




 

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten