vrijdag 5 april 2013

Kruiser project - Project inventarisatie

Het is al weer een poosje geleden dat ik met mijn pas aangeschafte kruiser aankwam in Zaandam. Sindsdien ligt de boot netjes op de ligplaats te wachten totdat het project van start gaat. Vandaag inventariseer ik wat er gedaan moet worden om deze boot weer leefbaar te maken.

Het eerste wat van buitenaf opvalt zijn de drie ontbrekende ramen. Twee gaten zijn afgeplakt met vuilniszakken en de derde is provisorisch gedicht met een vastgeklemde houten plaat (foto 1). Omdat het belangrijk is een vochtvrije kajuit te hebben zal het sluiten van deze gaten mijn eerste stap zijn. Ik het ervoor gekozen dat te doen met raamrubbers en plexiglas ramen. De aanschaf van plexiglas en rubbers schat ik op 125 euro.

Het deurtje tussen de kajuit en de stuurhut sluit nog niet vlekkeloos. De deur past niet in het kozijn, waardoor deze heel stroef sluit. Ook zit er nog geen glas in het raam (foto 4). Het deurtje zal dus bijgeschaafd moeten worden. Het venster zal ik vullen met een plexiglas plaat. Om de kajuit af te kunnen sluiten zal ik een slot monteren. Totale kosten zullen niet boven de 50 euro uitkomen.

Als de kajuit helemaal vochtvrij is zal ik beginnen met het strippen van de inrichting.  Er verscheen namelijk een grote plas water en roest op de bodem van de boot nadat ik de bovenkant van één van de banken had verwijderd (foto 3). Omdat er geen enkele manier is om bij de bodemplaat te komen zal de vloer en de rest van het interieur verwijderd moeten worden. Het staal zal ik behandelen met de juiste coating om roestvorming te voorkomen. Hiervoor kan ik kiezen uit een aantal methoden, daarover later meer.

Vervolgens zal de kajuit volledig worden geschilderd en betimmerd. De elektrische installatie zal ik daarna op orde maken en de banken en bed zullen worden bekleed.

De aanpak van de stuurhut zal de volgende fase van het project zijn, waarbij de stuurinstallatie waarschijnlijk zal worden vervangen en het zeil een opknapbeurt zal krijgen (foto 2). De prioriteit hiervoor ligt niet erg hoog, omdat hier geen grote problemen mee zijn.

De volgende post wordt een uitgebreide beschrijving van het plaatsen van de drie plexiglas ramen.

2. Stuurinrichting in de stuurhut.


1. Dichtgeplakte ramen in de kajuit.
  


3. Water en roest onder de banken en vloer.

4. Kajuitdeur zonder glas.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten